Vækst skabes af virksomheder — ikke bureaukrati
Danske virksomheder skaber arbejdspladser, innovation og økonomisk vækst.
Det gælder både små lokale virksomheder, håndværkere, iværksættere og større virksomheder med ansatte over hele landet.
Alligevel oplever alt for mange af dem i dag høje skatter, tunge regler og stigende administrative byrder.
Det bremser investeringer, innovation og jobskabelse i Danmark.
Ansvarlig skattepolitik
Sænkning af selskabsskatten fra 22 % til 19 %
Vi ønsker at sænke selskabsskatten gradvist og med økonomisk ansvarlighed, så Danmark fortsat har en sund økonomi og stabile offentlige finanser.
Målet er ikke at favorisere store virksomheder på bekostning af samfundet – det er at skabe bedre rammer for investeringer, vækst og udvikling i Danmark.
Når virksomheder får bedre muligheder for at investere, kan det bidrage til:
flere arbejdspladser
højere produktivitet
mere innovation
større økonomisk aktivitet
Danmark skal være konkurrencedygtigt
Virksomheder kan i dag placere investeringer og arbejdspladser i mange forskellige lande.
Hvis Danmark bliver for dyrt eller for tungt at drive virksomhed i, risikerer vi at miste både investeringer og arbejdspladser til udlandet.
Vi mener, at Danmark skal være konkurrencedygtigt – ikke kun for store internationale virksomheder, men også for danske iværksættere og mindre virksomheder.
Små virksomheder skal have bedre muligheder
Mindre virksomheder og selvstændige har ofte færre ressourcer til at håndtere høje omkostninger og administration.
Derfor ønsker vi en erhvervspolitik, som gør det lettere at:
starte virksomhed
investere i udvikling
ansætte medarbejdere
skabe vækst
Et stærkt erhvervsliv skaber ikke kun vækst i storbyerne – det skaber arbejdspladser og aktivitet i hele Danmark.
Økonomisk ansvarlighed er vigtigt
Lavere selskabsskat skal gennemføres ansvarligt.
Vi ønsker ikke urealistiske løfter eller økonomiske eksperimenter uden finansiering.
Derfor mener vi, at ændringer skal ske gradvist og i takt med, at økonomien kan bære det.
Ansvarlig økonomisk politik handler både om vækst og stabilitet.
Danmark skal være et land, hvor det kan betale sig at skabe noget
Hos Folkefridemokratiske Parti mener vi, at virksomheder skal mødes med mere tillid og bedre rammevilkår.
Når mennesker tager ansvar, investerer og skaber arbejdspladser, skal systemet hjælpe dem frem – ikke gøre det unødigt svært.
Et stærkt Danmark kræver også et stærkt erhvervsliv.